Értékelés: Maggie Stiefvater - Tökéletlen szentek

"Azon az éjszakán, amikor a történetünk kezdődik, egy szent és egy tudós is épp csodákra figyelt."

Fülszöveg:

"Lebilincselő ​történet sötétségről, csodákról és a családról.

Mindannyiunk leghőbb vágya ez: egy csoda. De rettegünk attól, mit kell feláldoznunk ahhoz, hogy megkapjuk. Aki a coloradói Bicho Raróba látogat, nagy eséllyel találkozik néhány komor szenttel, titokzatoskodó szerelmessel, álmodozó tudóssal, csodamániás bagollyal, elhidegült szerelmespárral, egy-két árva gyerekkel meg egy végtelen sivatagi égbolttal, aminek a csillagai éberen figyelnek.

Ennek a helynek a főszereplői a Soria család tagjai, akik szokatlan csodákra képesek. A család főszereplői pedig három tizenéves unokatestvér, akik arra készülnek, hogy megváltoztassák a jövőt: Beatriz, az érzelmek nélküli lány, aki csak arra vágyik, hogy szabadon vizsgálhassa a gondolatait; Daniel, Bicho Raro Szentje, aki mindenkin készséggel segít, épp csak magán nem; és Joaquin, aki éjszakánként egy kalóz-rádióállomást vezet Diablo Diablo néven.

Mindannyian csodát keresnek. De Bicho Raro csodái csalókák: sosem olyanok, mint amilyennek tűnnek.

Szentek. Csodák. Család. Romantika. Halál. Megváltás"

"Senki sem akarta látni, hogy a saját sötétsége megnyilvánul, de az az igazság, hogy addig nem lehet küzdeni ellene, amíg nem láttad az alakját."


Értékelés:

Elsőként a borító és a fülszöveg keltette fel a figyelmem, es emiatt talán túl nagy elvárásokkal is kezdtem bele a könyvbe. A zarándokokhoz hasonlóan én is csodáért érkeztem Bicho Raroba, a Soria család lakhelyére, de közel 100 oldal után még mindig nem kaptam meg, amire vágytam.

Az alapötlet igazán egyszerű: a Soria családhoz zarándokok érkeznek, akik csodára vágynak - változtatni akarnak az életükön, vagy menekülnek valami elől -, és gyógyultan távoznak a sivatagból. Valamiért azonban egyre csak többen lesznek, és látszólag belesüppednek a sötétségükbe, nem tesznek azért, hogy meggyógyuljanak. A sötétség mindenkinél másmilyen formát ölt: valakit moha lep be, mások felett megállás nélkül esik az eső. Bicho Raro lakosai nem avatkozhatnak be a folyamatba, abban a pillanatban, hogy közvetlen segítséget nyújtanak, rájuk is "átterjed" a sötétség.

Az én ízlésemnek eleinte túl sok volt az elkalandozó rész - legyen az általános leírás, vagy visszatekintés -, keveset voltunk a jelenben, hogy a történettel foglalkozzunk, és bár rengeteget megtudtunk közben a szereplőkről, nem biztos, hogy jó ötlet volt mindenkit ennyire részletesen bemutatni. Ahányszor új karakterrel találkoztam, akár érdekelt, akár nem, megismertem élete addigi lefolyását. Csapongónak éreztem a történetet, mikor végre történt volna valami igazán izgalmas, újból leírást kaptam, valamint a szereplőket sem sikerült megkedvelnem.

Bár az írónőtől nem volt meglepetés a lassabb lefolyású cselekmény, abszolút nem erre számítottam, es végig hiányoltam a csodákról szóló részeket. Gyakorlatilag csak megtörténtek, de 150 oldal után még nem tudtam, hogyan és miért, a Hollófiúk után pedig arra számítottam, hogy valamiféle tudományos hátteret is felépít hozzá. 

~~~

Nagyjából a kötet felénél történt, hogy rájöttem egy nagyon fontos dologra: ez a történet nem a csodákról szól, hanem az emberekről, akikkel megtörténnek. Miután ezt megértettem, teljesen más szemmel néztem a folytatásra - bár ebben az is segített, hogy kevesebb leírással találkoztam, és igazán elindult a cselekmény.

Amikor a Bicho Raro Szentjéért is eljött a sötétség, beindultak a fogaskerekek: akcióba léptek az unokatestvérek, hogy megmentsék a szeretteiket, és segítsenek a zarándokokon, gyakorlatilag kijátszották a Soriák átkát. Bevallom őszintén, ennél a pontnál győzött meg az írónő, hogy ne tegyem le a könyvet, hanem éljem át a csodát a szereplőkkel. Megismertük Marisita történetét is - mert bizony ő eleinte kimaradt a végeláthatatlan kalandozásokból -, és Beatriz is csodát tesz, hiába ódzkodott tőle egész életében. 

Szerelmesek találnak egymásra, barátságok köttetnek, és zarándokok gyógyulnak meg, köszönhetően a Soria gyerekeknek.

Végül szép kerek lett a történet, pont olyan, amilyet egy standalone kötettől elvárnék. Bár kezdetben nagyon zavart, hogy mintha maga Stiefvater sem tudta volna, hogy működnek a csodák, a végül megértettem, hogy nem is ez volt a lényeg.



Kiadási információk:

Kiadó: Könyvmolyképző

Oldalszám: 304

ISBN: 9789635973354

Megjelenés: 2022. december 2.


Itt megvásárolhatod

A könyv a moly.hu oldalán


A recenziós példányt köszönöm a Könyvmolyképző kiadónak!