Értékelés: Hernán Díaz - Bizalom

"Az ​óriási dübörgés és pezsgés ellenére az 1920-as évek New Yorkjában mindenkinek muszáj volt hallania Benjamin és Helen Raskről. A férfi legendás Wall Street-i mágnás; a nő excentrikus arisztokraták tüneményes tehetségű leánya. De szóbeszéd indul: vajon minden rendben Benjamin pénzügyi manővereivel? És Helen miért él ilyen bezárkózó életet? Miközben a tékozló, spekulációra épülő évtized a végéhez közeledik, a fényűző párt egyre hangosabb pletykák övezik. Milyen áron szerezték irdatlan vagyonukat? Ez a rejtély áll az 1938-ban íródott, Kötvények című regény középpontjában, amelyet, úgy tűnik, mindenki olvasott New Yorkban. De a történetnek nem ez az egyetlen változata.

Hernán Díaz Bizalom című könyve káprázatosan hozza játékba a fenti történet szereplőit – miközben kiviláglik, micsoda feszültség rejlik a fiatal nő életében, aki elszántan igyekszik elkülöníteni a tényeket és a konfabulációt. Díaz regénye minden egyes réteg feltárásával, minden egyes felismeréssel egyre lebilincselőbbé és mélyértelműbbé válik. Miközben az olvasó ki szeretné deríteni, mi az igazság, tudatára ébred, milyen gravitációs ereje van a pénznek és a hatalomnak, hogyan manipulálhatók a tények. A Bizalom sokrétű, nagyszabású mű; feltárja azokat a hangokat, amelyeket a lényegi egyenlőtlenségeket igazoló mítoszok betemetnek."

"Nem a rólunk keringő mesék fontosak, hanem az eredményeink összessége."


Értékelés:

Jócskán kiléptem a komfortzónámból ezzel a kötettel, és sokáig tartott eldöntenem, hogyan is érzek vele kapcsolatban, de azt hiszem, végül megnyert magának. A csodaszép borító alatt egy igen komplex történetet találunk, mert gyakorlatilag több könyvet is rejt magában a Bizalom.

Elsőként Benjamin Rask életét ismerjük meg Harold Vanner tollából. Ennél a "könyvnél" még abszolút képben voltam, hihetetlenül élveztem Rask életútját, valamint a korabeli New York és Amerika leírását. A probléma ott kezdődött, mikor ennek a résznek a végére értem.

Egy teljesen más stílusban írt mű, pontosabban memoár tárult elém, benne javításokkal és jegyzetekkel - és mindeközben Andrew Bevel élete kísértetiesen emlékeztetett arra, amit Raskről korábban már megtudtunk.. . Hirtelen azt sem tudtam, hol járok, és ki kicsoda, csak hagytam, hogy az események sodorjanak magukkal - és, mikor már azt hittem, megfejtettem ezt a rejtélyt, kaptam egy harmadik szereplőt is, akinek  két szálon fut a története. 

Egyfelől a visszaemlékezését olvashatjuk, miként lett ő Andrew Bevel magántitkára, hogyan zajlott a memoár írása, valamint, hogy mik is történtek vele ezen időszak alatt. Másrészt a jelenből is kapunk egy szeletet, ahol Ida újból nyomozásba kezd, és kideríti, ki is volt Mrs. Bevel igazából. A könyv utolsó része adott igazán értelmet a megismert tényeknek és eseményeknek, itt értek össze a szálak, és derült ki, mi volt igaz Vanner, valamint Bevel elmondásából. 

Nagyon szeretem a több szálon futó történeteket, de ez még nekem is igazán extrém volt -  ennek ellenére viszont minél többet gondolok rá, annál zseniálisabbnak vélem. Soha nem láttam még olyan könyvet, ami egy történetet háromféleképpen elmond, mégis minden alkalommal teljesen más módon, és teljesen más hangulatban. Ez nem egy könnyed, délutáni olvasmány, teljesen bele kell feledkezni ahhoz, hogy értelmet nyerjen minden kis mozzanat, de ha egyszer elköteleződünk mellette, biztos, hogy lenyűgöz.




"A lassabb testtől és a és néhány kisebb kórtól eltekintve talán egyetlen jelentős különbség volt a korábbi énje és aközött, akivé vált: míg az a fiatalember elhitte, hogy lemond mindenről a hivatásáért, ez az idősödő férfi biztos volt benne, hogy tőle telhetően megpróbált élni."


Kiadási információk:

Kiadó: XXI. Század

Megjelenés ideje: 2022. szeptember 15.

Oldalszám: 398

ISBN: 9789635682362


Itt megvásárolhatod

A könyv a moly.hu oldalán

A könyvért, valamint az élményért köszönet a XXI. Század kiadónak és a Prológusnak!