Értékelés: Jay Kristoff - Empire of the Vampire (Vámpírbirodalom 1.)

"Huszonhét éve kelt utoljára a nap, így az éj lényei három évtizede prédálnak a halódó nap derengésében."

"A bolond akkor a legrosszabb, ha bölcsnek hiszi magát."

Fülszöveg:

"Saját örök birodalmuk építésével a miénk egyre satnyul. Immár csupán néhány kihunyó fénypetty küszködik a sötétség növekvő tengerében. Gabriel de León a birodalom és az egyház védelmére felesküdött rend, az ezüstszentek utolsó tagja. De a nap eltűnésével már az Ezüst Rend sem bír az áradattal.

Ősellenségei fogságában az utolsó ezüstszent kénytelen elmesélni a történetét. Legendás csaták és tiltott szerelem, elveszett hit és újjáéledő barátságok, a Vérháborúk és az Örök Király történetét, aminek végcélja az emberiség utolsó reménye:

A Szent Grál."

"Döbbenetes békesség rejlik a puszta olvasásban. A maga módján minden szó mágia, ami kézen fogva ismeretlen vidékekre, elfeledett időkbe és elképzelhetetlen gondolatok közé repít."

Értékelés:

Ez teljesen más volt - jó értelemben -, mint amire számítottam, jóllehet szinte vakon vágtam neki a könyvnek, hiszen nem szokásom elolvasni a fülszöveget :D

A kötetben Gabriel de León, az ezüstszent meséli el élete történetét: harcos létének kezdetét, nehézségeit, örömét és bánatát, valamint a dérvérekkel (azaz vámpírokkal) vívott harcának pillanatait. Gyakorlatilag három szálon fut a történet: a jelenben (ahol a múlt felidézése történik), a közeli, valamint a távoli múltban. Utóbbi kettő között rendszeresen a jelenben történő közbeszúrásokkal találkozunk, valamint az író is gyakran váltogat a kettő között - amivel a feszültséget növelte, engem pedig az őrületbe kergetett.

Bár meglehetősen lassan indult be, abszolút vitt magával a történet, így még a sötétebb órákban sem fordult meg a fejemben az, hogy letegyem a kötetet. Kristoff zseniálisan építette fel a világot - és az egész történetet -, lassan adagolja az információkat, mégsem bántam. Ellenben az eleinte nagyon zavart, hogy abban a pillanatban, amikor érdekessé kezdett válni az aktuális történetszál, a másikra váltottunk, gyakorlatilag minden alkalommal függővéget kaptam, és még csak nem is sejtettem a folytatást. Persze, volt olyan csavar a kötetben, amit kilométerekről láttam közeledni, de mégis újra és újra meg tudott lepni.

A karakterek nagy része az első pillanattól kezdve unszimpatikus volt, és sokukat a végére sem sikerült megkedvelnem, de Gabriel nem tartozik közéjük. Ha valaki a kötet elején azt mondta volna, meg fog siratni életének története, biztosan nem hittem volna neki, azonban pontosan ez történt... Szinte fel sem tudom fogni, mennyi rétegből épül fel a cselekmény, és mennyi maradt elrejtve előlem.

A másik szereplő, aki csak közel 600 oldal után nőtt a szívemhez, Dior volt. Bár sokkal okosabb az események előrehaladtával sajnos nem lett, valahogy mégis megkedveltem őt, és a Gabriellel való kapcsolatát is.

Beszéljünk egy kicsit a nyelvezetről, mert sokaknak ez válóok lehet... 

Tömve van a kötet obszcén szavakkal, átlagosan minden oldalon legalább két káromkodással találkozunk, és ez még a jobbik eset. Eleinte ezt is élveztem, de egy idő után elvesztette a "varázsát". Vannak egyébként karakterek, akik kifejezetten ellene vannak, és olyanok is, akik csak úgy ontják magukból, de még így sem sikerült kiegyensúlyozni a mennyiséget. A vége felé viszont azt kell mondjam, megcsappant ezen kifejezések használata - vagy legalábbis annyira hozzászoktam, hogy már fel sem tűnt.

Külön ki szeretném emelni a fordító, Benkő Ferenc munkáját, ugyanis a magyar szöveg zseniális lett minden tekintetben. Mindig is tudtam, hogy szép a magyar nyelv, de nem gondoltam volna, hogy ilyen sokféleképpen tudunk káromkodni - a könyvben pedig hihetetlenül kevés volt az ismétlődő kifejezés.

Összességében azt kell mondjam, hogy bár a kezdeti kiidegelés miatt - amit az idősíkok közti váltakozás okozott -, 5 csillagot nem adtam a Vámpírbirodalomnak, de nagyon jó könyv volt, hihetetlenül élveztem a cselekményt, de leginkább talán az írásmódot és a világépítést.

A sorozatoknál általában azt érzem, az első kötet mindent elmesél amit el lehet és amire kíváncsi voltam, feleslegesek az utána következő részek. Az író számtalan olyan mozzanatot idézett fel Gabriel életéből, amit később nem fejtett ki, és annyi lehetőség maradt nyitva, hogy egyszerűen nem bírok várni a folytatásig!

Kiadási információk:

Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó

Oldalszám: 800

ISBN: 9789635973200

Megjelenés ideje: 2023. január 20.

A recenziós példányt köszönöm a Könyvmolyképző Kiadónak!