Értékelés: Shelley Parker-Chan - A nappá vált lány

"A lányt megdöbbentette a saját haragja, A Menny elegendő életet ígért Csungpának, hogy nagyszerűvé váljon, ő pedig olyan könnyen lemondott arról az életről, mint amilyen könnyű a légzés. Azt választotta, hogy semmivé lesz. A lány ordítani akart vele. Az ő sorsa mindig a semmi volt. Ő sosem választhatott."

"Ő már négy napja térdelt ott, semmit sem evett, és csak esővizet ivott. Most az ereje utolsó cseppjéért nyúlt. És a fiú, aki a Csu család másodszülött lánya volt, így felelt, tisztán, hogy az Ég is hallja őt:  

A nevem Csu Csungpa."

Fülszöveg:

"A Mulan ​és az Akhilleusz dala találkozik ebben a költői bemutatkozó regényben, ami háborúról és végzetről szól egy alternatív, lenyűgöző Kínában.

Egy poros, sárga síkság éhínségtől sújtott falujában két gyerek két sorsot kap. A fiúé lesz a nagyszerűség. A lányé pedig a semmilét…

1345-ben Kínát kemény kézzel vezetik a mongolok. A Középső Síkság éhező földművesei a nagyszerűséget csupán a mesékből ismerik – amikor azonban a Csu család nyolcadik fiának, Csu Csungpának mégis e sorsot jósolják, senki sem érti, az vajon miként válik majd valóra. A semmilét sorsa azonban, amit a család okos és leleményes másodszülött lánya kap, egyáltalán nem meglepő.

Amikor útonállók támadása miatt árván marad a két gyerek, Csu Csungpa az, aki megadja magát a kilátástalanságnak, és meghal. A lány, aki kétségbeesetten szeretne menekülni megjövendölt halála elől, a bátyja személyazonosságát használva novíciusnak áll egy kolostorban. Ott a túlélés iránti, égető vágyától ösztökélve megtanulja, nem számít, milyen könyörtelen dologról van szó, bármit képes megtenni azért, hogy elrejtőzzön a végzete elől. Sőt, Csu idővel megpróbálja kihasználni a lehetőséget, hogy egy teljesen más jövőt szerezzen meg magának: a bátyja gazdátlanná vált nagyszerűségét."

"Ha elvette a sorsomat és meghalt…, akkor én talán elvehetem az övét, és élhetek."

"A test hozzászokik az edzéshez, a különféle hangokhoz és érzésekhez, sőt a testi fájdalomhoz is. De különös, hogy a szégyent az ember sosem szokja meg: minden alkalommal ugyanúgy fáj, mint legelőször."

Értékelés:

Hűha.

Őszintén nagyon nehéznek érzem most összeszedni a gondolataim, mert rengeteg dolog történt a könyvben, és hiába volt csak 450 oldal, ez egy hihetetlen hosszú utazás volt. Folyamatosan váltakoznak a hosszas leírások, ahol szinte alig mozdul az idő, valamint az eseménydús jelenetek, ahol a fejemet kapkodtam, olyan hirtelen történt minden. Nagyon sok meglepetést tartogatott számomra Csu története, és bár az események sokszor nem arra haladtak, amerre szerettem volna, ez csak még izgalmasabbá tette a könyvet.

Tetszett az elején a történelmi elhelyezés és a háttértörténet, úgy gondolom, egy ilyen könyvben ez elengedhetetlen a jó világépítéshez és annak megértéséhez. Megismerjük a kínai történelem egy kis részét - egészen pontosan a Yuan-dinasztia idején -, ezáltal már az első fejezetekben egy kis betekintést nyerünk a szereplők életébe. 

A történelemi háttérről itt, a szereplőkről pedig itt olvashatsz bővebben.

"Mit akar az ember, ha nem azt, hogy a csúcsra érjen, és érinthetetlenné váljon?"

Néha jól esett volna több „igazi” csata, mert odáig vagyok a véres jelenetekért, ugyanakkor zseniális megoldásokkal találkoztam minden alkalommal: Csu tisztában van a korlátaival – és az adottságaival –, és ezeket kihasználva tör előre. Egy biztos: nem szűkölködik csavarokban A nappá vált lány, és bár nem mindegyik csatát vívják fegyverrel, nekem újra és újra leesett az állam a meglepetéstől.

A karakterekkel rendesen meggyűlt  a bajom: jegyzetelnem kellett, ki kicsoda, mert bár az okát nem tudnám megmondani, nehezemre esett megjegyezni a neveket és a szerepeket. Számtalanszor össze voltam zavarodva, ki kicsoda, volt, hogy egy szereplőt többször is felírtam a jegyzetembe, és csak később tűnt fel, mikor már belendültem a kötetbe. Szerencsére idővel egész jól belejöttem az ellenségek közötti navigálásba, de mindenkinek ajánlom, hogy legyen kéznél jegyzetelési lehetőség olvasáskor :D

Eleinte egyébként nagyon hiányoltam a szellemek szálának kidolgozását. Hiába voltak jelen már a kezdetektől fogva, olyanok voltak, mint a szobanövények: semmi szerepük nem volt azon kívül, hogy léteztek. Nagyon sokat kellett várnom rá, hogy történjen is valami, amikor jelen vannak, és még többet, hogy meglepetést is okozzanak. Remélem, a fantasy vonalnak a következő kötetben több jelentősége lesz, és Csu képességeit is jobban megismerjük majd.

Bár nem vagyok maradéktalanul elégedett, egy kicsi hiányérzet maradt még bennem, összességében nagyon élveztem A nappá vált lányt, és alig várom, hogy megtudjam mit tartogat még számunka Csu története.

"Én értem, mit kell tenni, hogy biztonságban legyünk, és attól függetlenül is megteszem, hogy egy szerzetesnek mit kellene és nem kellene tennie. Ó, tudom, hogy szenvedni fogok érte a következő életeimben. De amikor megkérdezem magamtól, a mostani életem megéri-e a jövőfájdalmát, akkor mindig úgy találom, hogy igen, megéri."

Kiadási információk:

Kiadó: Agave Könyvek

Oldalszám: 448

ISBN: 9789635981175

Megjelenés ideje: 2023. április 18.


Itt megvásárolhatod

A könyv a moly.hu oldalán

A recenziós példányt köszönöm az Agave Könyveknek!